Одним з найважливіших каналів придбання населенням продуктів харчування залишаються організовані міські ринки з продажу сільськогосподарських товарів. Оборот цих ринків займає 4,0% у загальному обсязі продажу споживчих товарів за усіма каналами реалізації.
Обсяг продажу сільгосппродуктів у січні–вересні 2011р. становив 546,1 млн.грн. і у порівнянних цінах збільшився проти попереднього року на 4,0%.
У січні–вересні 2011року зріс продаж як продуктів тваринництва так і продуктів рослинництва, відповідно, на 4,5%, та 3,3%.
Ціни на cільськогосподарські продукти на ринках за січень-вересень п. р. збільшились у цілому на 5,5%, разом з тим, продукти рослинництва подорожчали на 18,0%, продукти тваринництва – на 0,3%.
За дев’ять місяців поточного року на міських ринках було продано 892,9 тонн хлібних товарів, що на 1,4% більше ніж за відповідний період минулого року. У структурі їх продажу більш ніж половину склали крупи, чверть – борошняна продукція, 14,3% – зернові та 7,1% – бобові.
Продаж борошняних товарів проти минулорічного періоду збільшився на 16,6%, разом з тим борошна пшеничного сортового було продано більше на 12,8%, іншого борошна – на 28,7%.
Зменшився продаж круп’яних товарів на 15,5%, в основному за рахунок зменшення реалізації гречаної крупи на 66,1%. Разом з тим більше продано пшона – на 10,9%, рису – на 9,7% та інших круп – на 7,4%.
Реалізація картоплі на ринках за січень–вересень 2011року залишилась на рівні минулорічного періоду і становила 246,1 тонни.
На міських ринках у січні–вересні 2011року реалізовано 1141,5 тонни овочів, що на 11,6 відсотків більше відповідного періоду минулого року. Збільшився продаж помідорів солоних в 2,4 рази, капусти квашеної – на 36,2%, огірків солоних – на 19,5%, баклажанів – на 19,1%, кропу – на 15,4%, часнику – на 13,1%, кабачків, гарбузів – на 11,1%.
Ціни на овочеву продукцію у січні–вересні збільшились на 13,0%, при цьому найбільше подорожчали редиска – на 48,1%, часник – на 25,9%, помідори солоні – на 23,9%, баклажани – на 23,8%, петрушка – на 19,6%.
Реалізація свіжих фруктів на ринках у січні–вересні 2011 року порівняно з січнем–вереснем 2010 року збільшилась на 7,6% і склала 778,1 тонну, ціни в середньому зросли на 6,4%.
У структурі продажу свіжих фруктів 29,0% припадає на цитрусові, 19,2% – на яблука, 17,3% – на банани. За січень–вересень ціни зросли на журавлину в 1,9 рази, банани – на 19,0%, полуницю – на 18,4%, сливу, мірабель, аличу – на 14,8%.
Продаж цукру на ринках у січні-вересні 2011 році становив 262,4 тонни, що на 22,6 тонни більше торішнього рівня, при цьому ціна на нього збільшилась проти січня–вересня 2010 року на 9,9%.
Реалізація продуктів тваринництва зросла на 4,5%, у тому числі, сало свиняче подорожчало на 13,6%, м’ясо – на 1,3%. Із загального продажу м’яса – 1202,2 тонни, свинина становить 75,1%, телятина – 19,4%, яловичина – 4,6%.
Ціни на м’ясопродукти у січні–вересні 2011 р. зменшились порівняно з відповідним періодом минулого року на 1,6%. Причому, якщо на свинину спостерігалось зменшення ціни на 0,1%, то на яловичину і телятину ціни зросли, відповідно, на 18,4% та 10,9%. Якщо в січні–вересні 2010 року кілограм сала в середньому коштував 15,04 коп., то у відповідному періоді п. р. середня ціна склала 12,70 коп., або на 15,6% менше минулорічного рівня.
Збільшився продаж молочної продукції на 10,4% за рахунок збільшення реалізації сиру, бринзи – на 39,7%, молока – на 17,7%, творогу – на 13,0%, та сметани на – 9,6%.
У січні–вересні 2011 року на ринках реалізовано 620,7 тис. дес. яєць, продаж їх зменшився на 2,7%, а ціна відповідно – на 1,1 %.
Зміни в обсягах продажу основних сільгосппродуктів та в формуванні цін на міських ринках призводять до змін у структурі реалізованих товарів. Питома вага продажу продуктів рослинництва у січні–вересні 2011 року становила 32,7% від загального продажу на міських ринках, що на 3,3 відсоткових пункти більше, ніж у січні–вересні 2010 року. Частка продажу продуктів тваринництва зменшилась на 3,1% і становила 64,5%.
Таким чином, торгівля на міських ринках залишається важливим джерелом придбання цілого ряду найнеобхідніших продовольчих товарів (картоплі, овочів, фруктів, м’яса, молочної продукції).
В. о. начальника С.В. Рибалко
|