Одним з найважливіших каналів придбання населенням продуктів харчування залишаються організовані міські ринки з продажу сільськогосподарських товарів. Оборот цих ринків займає 5,3% у загальному обсязі продажу споживчих товарів за усіма каналами реалізації.
Порівняно з січнем–березнем 2011 року частка реалізації товарів продовольчих ринків у загальному обсязі продажу споживчих товарів збільшилась на 0,3 відсоткових пункти. Це пов'язано насамперед з тим, що за останні роки міські ринки все більше перетворюються у місця реалізації продовольчих товарів промислового виробництва, продаж сільськогосподарської
продукції у переважній більшості здійснюють приватні особи і підприємці, які скуповують товар у сільських мешканців.
Обсяг продажу сільгосппродуктів у I кварталі 2011р. становив 157,8 млн. грн. і у порівнянних цінах збільшився проти попереднього року на 14,1%.
У січні–березні 2011р. зріс продаж як продуктів рослинництва так і продуктів тваринництва відповідно на 5,9%, та 8,1%.
Ціни на продовольчі товари на ринках за січень-березень п.р. зменшились у цілому на 5,4%: разом з тим, продукти тваринництва подешевшали на 12,7%, а продукти рослинництва подорожчали на 15,9%.
В першому кварталі на міських ринках було продано 270,4 тонн хлібних товарів, що на 7,0% більше ніж за відповідний період минулого року. У структурі їх продажу більш ніж половину склали крупи, чверть – борошняна продукція, 12,5% – зернові та 6,2% – бобові.
Продаж борошняних проти минулорічного періоду збільшився на 22,8%, разом з тим борошна пшеничного сортового було продано більше на 20,3%, іншого борошна – майже на третину.
Разом з тим, спостерігається зменшення продажу круп’яних товарів на 4,9%, так як гречаної крупи продано менше на 46,2%, і водночас, було більше продано рису – на 10,5% та інших круп на 5,1 відсотки.
Реалізація картоплі на ринках за січень–березень 2011 року зменшилась на 4,2 % і становила 72,5 тонн.
На міських ринках у січні-березні 2011року реалізовано 250,3 тонн овочів, що на 15,3 відсотків більше відповідного періоду минулого року. Найбільше було продано ріпчастої цибулі і капусти свіжої пізньої. Доля їх продажу склала відповідно 20,5% і 19,2%, моркви – 17,3%, буряків – 11,6%, помідор свіжих – 6,4%, огірків свіжих – 6,2%.
Ціни на овочеву продукцію за січень–березень у цілому збільшились на 11,7%, при цьому помідори подорожчали на 23,1%, огірки свіжі - на 18,2%, цибуля - на 6,8%.
Рекордсменом по ”скачку” цін, можна вважати капусту. Якщо кілограм капусти в січні–березні минулого року коштував 5,23 коп., то поточний період характеризувався стрімким ростом ціни в 1,5 рази, що відповідно становило 7,77 коп, Картопля теж майже не поступилась ”рекордсменці”, її ціна зросла на 47,6% і склала 4,59 коп.
В той же час, дещо подешевшали буряки та морква, відповідно на 12,7% та 2,3%.
Реалізація свіжих фруктів на ринках у січні–березні 2011 році порівняно з січнем–березнем 2010 року збільшилась на 7,5 відсотків і склала 227,4 тонн, ціни в середньому зросли на 2,2%. У структурі продажу свіжих фруктів майже 40% припадає на цитрусові 23,0% на яблука, причому ціни на цитрусові зменшились на 4,9 %, а на яблука зросли на 8,8%.
Продаж цукру на ринках у січні–березні 2011 році становив 74,5 тонни, це на 4,7 тонни менше торішнього рівня, при цьому ціна на нього збільшилась проти січня–березня 2010 року на 2,2%.
Найбільшим попитом як завжди користуються продукти тваринництва, такі як сало свиняче і м’ясо, продаж яких відповідно збільшився на 20,9% і 3,7%. Із загального продажу м’ясопродуктів, що становить 687,7 тонн, найбільше продано сала свинячого – 309,1 тонн, яке склало майже половину продажу; значну частку займає свинина 279,8 тонн або 40,6%; також 78,6 тонн телятина 11,4% та 17,0 тонн яловичина 2,5%.
Ціни на м’ясопродукти у січні–березні 2011р. зменшились щодо відповідного періоду минулого року на 16,0%. Причому, якщо на свинину спостерігалось зменшення на 9,1%, то на телятину і яловичину ціни зросли (відповідно на 6,0% та 3,6%). Вінничани стали більше слідкувати за своїм здоров’ям і надавати перевагу менш жирним сортам м’яса. І підтвердженням цього є стрімкий спад ціни на сало. Якщо в січні–березні 2010 року кілограм цього ”національного продукту” в середньому коштував 20,64 коп., то в обстеженому періоді середня вартість склала 12,29 коп., або на 40,5% менше минулорічного рівня.
Також звернемо увагу на молочну продукцію, де збільшився продаж на 8,4%, у тому числі молока – на 31,3%, творога – на 14,0%, та дещо зменшилась реалізація сметани на – 0,9%, що загалом призвело до підвищення цін на молочних продуктів на 12,8%.
У січні–березні 2011 році на ринках реалізовано 156,5 тис. штук яєць, продаж їх зменшився на 9,1%, а ціна – на 10,2 %.
Зміни в обсягах продажу основних сільгосппродуктів та формуванні цін на міських ринках призводять до змін у структурі реалізованих товарів. Питома вага продажу продуктів рослинництва у січні–березні 2011 року становила 31,0% від загального продажу на міських ринках, що на 4,3 відсоткових пункти більше, ніж у січні–березні 2010 року. Частка продажу продуктів тваринництва зменшилась на 5,1% і становила 66,2%.
Таким чином, торгівля на міських ринках залишається важливим джерелом придбання цілого ряду найнеобхідніших продовольчих товарів (картоплі, овочів, фруктів, м’яса, молочної продукції).
Заступник начальника С.В.Рибалко
|