Насичення споживчого ринку області вітчизняними товарами в значній мірі залежить від подальшого розвитку сфери економіки, в першу чергу, сільського господарства та промисловості.
В 2010 році, як свідчать статистичні дані, 71,5% (або 3939,8 тис. грн.) товарообороту роздрібної мережі області забезпечено товарами виробництва України. В порівняні з відповідним періодом минулого року частка товарів вітчизняних виробників, реалізованих через торгову мережу (без ресторанного господарства), зменшилась - на 7,7%, в тому числі відповідно по продовольчій групі - на 0,4%, а по непродовольчій групі - на 9,9%.
Вітчизняні виробники розраховують на підтримку споживачів. І як наслідок такого взаємозв’язку, все більшого попиту набувають товари вітчизняного виробництва, як більш якісні та дешеві за ціною в порівнянні з імпортними. Так, з 28 регіонів області лише у трьох (м. Вінниця, м. Могилів-Подільський та м. Ладижин) частка продажу товарів виробництва України становила 59,8-70,5%, тоді як у інших регіонах вона коливалась в межах 89,6-99,9%.
В загальному обсязі роздрібного продажу продовольчих товарів традиційно переважає продукція вітчизняних виробників. За поточний період через торгову мережу підприємств області реалізовано продовольчих товарів виробництва України на суму 1622,5 млн.грн., або 41,2% від загального продажу товарів виробництва України.
Продовольча продукція українських товаровиробників на 92,1% забезпечує продаж продуктів харчування через торгову мережу області. Питома вага імпортних продовольчих товарів була незначною і становила – 7,9%. Тому можна сказати, що конкурентна боротьба за споживача розгортається переважно між українськими виробниками.
Всі підприємства роздрібної торгівлі, що реалізують цукор, яйця і яйцепродукти, картоплю мають в асортименті лише вітчизняну продукцію. Із загального обсягу продажу морозива, масла вершкового, олії, борошняних кондитерських виробів, борошна, слабоалкогольних та безалкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів, горілки та горілчаних виробів українські товари склали понад 97,1 %.
Продаж вітчизняного молока та продуктів молочних, виробів кондитерських цукрових, жирів тваринних харчових, виробів макаронних та сиру сичужного, плавленого, кисломолочного склав 91,0-94,0% в загальному продажу товарів виробництва України.
Найменшою була частка вітчизняних товарів в обсягах продажу плодів, ягід та винограду (48,7 %), консервів фруктово-ягідних (60,6%), чаю (66,0 %), кави (71,2%), риби і морепродуктів харчових (82,8%).
У порівнянні з торішніми показниками слід відмітити зростання частки продажу виробів кондитерських цукрових, маргарина, виробів тютюнових, морозива, вина на 0,2-3,1 в.п.
Разом з тим, спостерігалось зменшення питомої ваги таких вітчизняних товарів, як: олії рослинної – на 0,1%, виробів хлібобулочних, крім кондитерських – на 0,2%, виробів кондитерських борошняних та виробів макаронних – на 0,5%, плодів, ягід, винограду, горіхів – на 5,5%, овочів – на 10,8%.
За 2010 рік через торгову мережу підприємств області реалізовано непродовольчих товарів виробництва України на 2317,2 млн.грн., або 61,9% від загального продажу непродовольчих товарів. Серед непродовольчих товарів стовідсотковою забезпеченістю товарами вітчизняного виробництва характеризується продаж ювелірних виробів. Досить високий цей показник був для мастильних матеріалів (85,6%), дизельного пального (85,2%), бензину моторного (82,9%).
Питома вага товарів виробництва України у продажу виробів паперових, включаючи шкільні та канцелярські, книг, газет, журналів друкованих та на електронних носіях, меблів, будівельних матеріалів коливались в межах 96,9- 89,4 %.
Частка товарів іноземного виробництва залишається досить високою по групі товарів тривалого користування. Так, продані електропилососи побутові, електропраски, велосипеди, магнітофони (вкл. СД-плеїри), фотоапарати цифрові, машини швейні, відеомагнітофони, кухонні комбайни, мікрохвильові печі, відеокамери, кондиціонери повітря побутові, мотоцикли, моторолери, мопеди, пристрої радіоприймальні (вкл. радіотелефони), телефонні апарати мобільні були тільки іноземного виробництва. Незначною була питома вага товарів виробництва України у складі комп’ютерів–0,4%, пральних машин – 4,3%, холодильників і морозильників – 4,9%, та автомобілів – 17,6%.
В товарообороті таких груп як головні убори, одяг зі шкіри, хутра та інші вироби з них, ігри та іграшки, посуд та набори столові товари виробництва України становили майже половину. На третину товарами вітчизняного виробництва забезпечено продаж одягу та білизни з тканин, виробів панчішно-шкарпеткових, фотографічного обладнання, приладів електропобутових.
Вищенаведені статистичні дані свідчать про те, що товари виробництва України, займають помітне місце на споживчому ринку області.
Ринкові умови спонукають вітчизняних товаровиробників до активізації діяльності, насичення та різноманіття товарів, що представлені відомими підприємствами-виробниками в торговій мережі області. Використання дійових методів конкуренції, таких як забезпечення фірмового асортименту, випуску високоякісної продукції, використання рекламної інформації – орієнтують і формують попит споживача в умовах досить широкої пропозиції товарів народного споживання.
Заступник начальника С.В.Рибалко
|